Organizatat e shoqërisë civile po luajnë një rol gjithnjë e më aktiv në jetën sociale, ekonomike dhe politike në Republikën e Maqedonisë së Veriut. Ky rol është thelbësor në shoqëritë demokratike për të mbështetur sundimin e ligjit, të drejtat themelore dhe llogaridhënien demokratike.
Në mënyrë që të luajnë këtë rol, OSHC-të duhet të veprojnë brenda një kuadri ligjor dhe rregullator që lejon krijimin, hapësirën dhe fushën e tyre të veprimit në sferën publike.
Organizatat e shoqërisë civile po luajnë një rol gjithnjë e më aktiv në jetën sociale, ekonomike dhe politike në Republikën e Maqedonisë së Veriut. Ky rol është thelbësor në shoqëritë demokratike për të mbështetur sundimin e ligjit, të drejtat themelore dhe llogaridhënien demokratike.
Në mënyrë që të luajnë këtë rol, OSHC-të duhet të veprojnë brenda një kuadri ligjor dhe rregullator që lejon krijimin, hapësirën dhe fushën e tyre të veprimit në sferën publike.
KUADRI LIGJOR PËR ZHVILLIMIN DHE FUNKSIONIMIN E SHOQËRISË CIVILE
KUADRI INSTITUCIONAL PËR BASHKËPUNIM ME OSHC-TË
Një mjedis i favorshëm ligjor për OSHC-të shkon përtej detyrimit të qeverive për të mos ndërhyrë në mënyrë arbitrare në aktivitetet e shoqërisë civile dhe kërkon legjislacion proaktiv dhe mbështetës. Për më tepër, është i lidhur ngushtë me nevojën e sigurisë ligjore ku përkufizimi dhe dispozitat e paqarta mund të (keq)përdoren nga qeveritë për të synuar OSHC-të. Përfshin një gamë të gjerë ligjesh që rregullojnë: krijimin, regjistrimin, financimin, taksimin dhe pjesëmarrjen në proceset e politikës dhe vendim-marrjes.
Në Republikën e Maqedonisë së Veriut, legjislacioni kombëtar për OSHC-të përfshin një grup gjithëpërfshirës dhe mjaft heterogjen të ligjeve, akteve nënligjore, rregullave të procedurës, vendimeve, si dhe akteve të ligjit të butë siç janë kodet. Kuadri normativ për OSHC-të, në përgjithësi është në përputhje me standardet ndërkombëtare, megjithatë ka çështje dhe sfida të caktuara që kanë ndikim negativ mbi mjedisin e shoqërisë civile.
KUADRI LEGJISLATIV NORMATIV, INSTITUCIONAL DHE FINANCIAR
NDIKIMI I POLITIKAVE DHE PËRFSHIRJA NË PROCESET VENDIMMARRËSE
OSHC-TË NË ZHVILLIMIN SOCIO-EKONOMIK
Ligji për tubimet publike
Ky ligj rregullon mënyrën e realizimit të së drejtës së garantuar me kushtetutë për të protestuar. Meqenëse OSHC-të shpesh përdorin protestat publike si një mjet për ngritjen e zërit dhe shqetësimeve mbi politika të caktuara, si dhe në qëllime të tjera të avokimit, legjislacioni i favorshëm është thelbësor që OSHC-të të gëzojnë, pa ndërhyrje të panevojshme, lirinë e tubimit. Ligji përcakton kuptimin e termit tubim publik dhe e veçon atë nga tubimet e tjera që nuk kanë të bëjnë me shprehjen e mendimit ose protestën.
Bazuar në vlerësimet e mëparshme, çështjet kryesore që lidhen me këtë ligj dhe që ndikojnë në OSHC-të janë si më poshtë:
Ligji për qasje të lirë në informacione me karakter publik
Qasja në informacion është një parakusht kryesor për përfshirje më të madhe të OSHC-ve në proceset e hartimit të politikave. Ligji i ri për qasjen e lirë në informacione me karakter publik u miratua në vitin 2019 dhe parashikon disa risi që pritet të përmirësojnë qasjen në informacion. Bazohet në parimet e hapjes maksimale, detyrimit proaktiv për publikimin e të dhënave, numrit të kufizuar të kufizimeve dhe procedurave për lehtësimin e qasjes në informacion. Me qëllim përmirësimin e zbatimit, ligji i ri e transformoi institucionin rregullator Komision në një Agjenci me autoritet për të sanksionuar dhe gjobitur autoritetet përgjegjëse që nuk respektojnë ligjin.
Ligji për referendumin dhe mjetet e tjera të demokracisë së drejtpërdrejtë
Ky ligj përcakton procedurën për fillimin, administrimin dhe shpalljen e referendumit (kombëtar ose lokal), nismës qytetare dhe tubime në qytete. Megjithëse nuk përdoren shumë nga OSHC-të, ato mbeten një mjet i rëndësishëm për të ndikuar në politikat dhe vendimet dhe janë themelore për demokracinë. Ka pasur disa raste në periudhën e kaluar ku referendumet lokale u iniciuan nga OSHC-të.
Përvoja nga referendumet lokale kishte treguar disa probleme me të cilat OSHC-të përballen kur përpiqen të iniciojnë referendum për një çështje të caktuar me rëndësi publike:
Ligji për lobim
Ligji i ri për lobimin është miratuar në qershor 2021. Ligji i ri përmban dispozitë që thotë se një iniciativë civile e inicuar me ligj, si dhe komunikim ndërmjet OSHC-ve dhe fondacioneve të regjistruara në LAF dhe përfaqësuesve, domethënë organet e pushtetit ekzekutiv dhe legjislativ dhe organet e vetëqeverisjes lokale, nuk trajtohen si lobim.
Rregullorja për punën e Qeverisë
Rregullorja për punën e Qeverisë përcakton detyrimin e ministrive të publikojnë projektligjet në faqen e tyre në internet dhe në ENER për konsultim (neni 68-a). Afati prej 20 ditësh pas publikimit për palët e interesuara (përfshirë OSHC-të) për të dhënë mendime, komente dhe rekomandime është dukshëm më i shkurtër në krahasim me vendet e tjera të rajonit (për shembull një periudhë konsultimi prej 30 ditësh në Kroaci). Ministria në raportin e vlerësimit të ndikimit rregullator rendit komentet e pranuara dhe nëse ato nuk pranohen jep një justifikim të duhur për këtë. Nuk ka asnjë detyrim për publikimin e projektligjeve që duhet të miratohen në procedurë urgjente.
Kodi i praktikave të mira për pjesëmarrjen e shoqërisë civile në procesin e hartimit të politikave
Kodi nuk është ligj në vetvete, por listë rekomandimesh jo të detyrueshme të lëshuara nga qeveria për administratën publike për përfshirjen dhe pjesëmarrjen e shoqërisë civile në procesin e hartimit të politikave. Kodi përcakton fushën e bashkëpunimit, llojet dhe fazat e bashkëpunimit (informacion, konsultim, dialog, partneritet), dhe instrumentet (p.sh. Faqja e internetit ENER, ngjarjet publike etj.). Kodi përcakton Njësinë për Bashkëpunim me OSHC-të brenda Sekretariatit të Përgjithshëm të Qeverisë si pikë qendrore midis OSHC-ve dhe administratës publike.
Udhëzimet RIA
Udhëzimet dhe Metodologjia janë akte nënligjore të Rregullores së Qeverisë për Procedurën të cilat udhëheqin procesin e vlerësimit të ndikimit rregullator. Ngjashëm me Kodin e praktikave të mira për pjesëmarrjen e shoqërisë civile në proceset e hartimit të politikave, ato lëshohen në formën e ligjit të butë. Rregullojnë procesin e vlerësimit të ndikimit rregullator të legjislacionit të propozuar. Një nga elementet kryesore të RIA është procesi i konsultimit me palët e interesuara (përfshirë OSHC-të) ku ofrohen disa udhëzime për procesin e konsultimit. Megjithatë, formulimi i dispozitave dhe forma e konsultimit që do të përdoret është në diskrecionin e ministrive dhe organeve të tjera. Në praktikë, nuk është e pazakontë të shihen qasje të çrregullta dhe të ndryshme për zbatimin e procesit të RIA ndërmjet ministrive të ndryshme, por ndonjëherë edhe brenda së njëjtës ministri për nisma të ndryshme ligjore.
Ligji për pjesëmarrjen e të rinjve dhe politikat e të rinjve
Ky ligj u miratua në janar 2021 dhe synon të rregullojë format e organizatave rinore dhe pjesëmarrjen e të rinjve në proceset vendimmarrëse përkatëse për ta. Ai përcakton kriteret për atë që mund të konsiderohet një organizatë rinore si dhe rolin dhe funksionin e organizatave kombëtare ombrellë rinore dhe asamblesë kombëtare rinore. Ligji parashikon gjithashtu ngritjen e një organi këshillimor kombëtar mbi politikat rinore si dhe konfirmimin ligjor të këshillave lokale rinore. Aktet nënligjore për zbatimin e tij duhet të miratohen dhe ligji nuk është ende plotësisht funksional.
Ligje të tjera përkatëse për pjesëmarrje
Përfshirja e OSHC-ve në procesin e hartimit të politikave në fusha të caktuara është subjekt i rregullimit të ligjeve specifike. Megjithëse zhvillimi i OSHC-ve nuk është në fokusin e këtyre ligjeve, zgjidhjet legjislative të ofruara, mund të kenë ndikim të rëndësishëm në potencialin e ndonjë OSHC-je për të qenë pjesëmarrëse aktive në proceset e politikave dhe vendimmarrjes.
Përveç ligjeve të lartpërmendura, ekzistojnë ligje të tjera në lidhje me përfshirjen e OSHC-ve në proceset e politikave dhe vendimmarrjes, të cilat në një masë më të vogël janë të rëndësishme për një mjedis mundësues për OSHC-të. Këto janë:
Ligji për koncesione dhe partneritet publik privat
Ky ligj rregullon ndër të tjera kontratat për krijimin e partneritetit publik privat si dhe çështje të tjera të rëndësishme që kanë të bëjnë me partneritetin publik privat. Përcakton rregullat e përgjithshme bazë për krijimin e partneriteteve publike-private ku delegimi i shërbimeve publike tek njësitë private (përfshirë OSHC-të) është i mundur. Ligji nuk i kufizon partnerët privatë në subjektet afariste dhe në teori një OSHC e regjistruar mund të jetë pjesë e një marrëveshjeje të tillë.
Ligji për mbrojtjen sociale
Ligji i vitit 2019 për mbrojtjen sociale mundëson kontraktimin e jashtëm të shërbimeve të mbrojtjes sociale tek shoqatat (jo fondacionet) dhe autorizimin e tyre si ofrues të shërbimeve sociale. Kontraktimi mund të bëhet në nivel qendror, nga MPPS-ja dhe në nivel lokal, nga komunat. Llojet e shërbimeve që mund të kryhen nga OSHC-të përfshijnë: shërbimet sociale në shtëpi (kujdesi dhe asistentët personalë), shërbimet sociale në komunitet (kujdesi ditor, risocializimi etj.), kujdesi shtesë familjar, informimi dhe referimi, ndihma dhe këshillimi nga ekspertë. Ndërsa disa nga shërbimet mund të kryhen vetëm në bazë të licencimit, në disa raste specifike (për shembull qendrat e strehimit) OSHC-të duhet të gjejnë një institucion të veçantë.
Ligji për ndihmë juridike falas
Ky ligj lejon OSHC-të të marrin autorizim për të ofruar ndihmë ligjore parësore (informacion ligjor, këshilla, referim, mbushje formularësh dhe shërbime të tjera) për njerëzit e varfër. Ai përcakton kriteret për autorizimin, llojet e shërbimeve që mund të ofrohen, financimin dhe mbikëqyrjen. Për ofrimin e shërbimeve, OSHC-të mund të kërkojnë rimbursim pas përmbushjes së kritereve të kërkuara ose të aplikojnë për mbështetje granti. Ministria e Drejtësisë publikon thirrje publike për mbështetje të projekteve në lidhje me ndihmën ligjore dhe qasjen në drejtësi një herë në vit.
Ligje të tjera përkatëse me ofrimin e shërbimeve nga OSHC-të
Ekzistojnë disa ligje të tjera në lidhje me OSHC-të, si ofrues të shërbimeve publike që janë në një masë më të vogël të rëndësishme për një mjedis mundësues për OSHC-të. Këto janë:
Një nga parakushtet për garantimin e demokracisë është të sigurohet pjesëmarrja e qytetarëve dhe shoqërisë civile në përgjithësi në vendim-marrjen politike. Këshilli për Bashkëpunim ndërmjet Qeverisë dhe Shoqërisë Civile (në vijim Këshilli) përfaqëson në vetvete nivelin më të lartë të pjesëmarrjes së OSHC-ve – një partneritet midis Qeverisë dhe OSHC-ve. Rrjedhimisht, Këshilli krijon mundësinë për procese gjithëpërfshirëse të hartimit të politikave dhe politikave të synuara për zhvillimin e shoqërisë civile, duke demonstruar angazhimin e Qeverive ndaj OSHC-ve dhe dialogun e hapur midis dy sektorëve.
BE-ja përmes Udhëzimeve të BE-së për Mbështetjen e Shoqërisë Civile në vendet e zgjerimit 2014-2020 rishikon cilësinë e organeve të bashkëpunimit ndërmjet Qeverisë dhe OSHC-ve në drejtim të: përfaqësimit të OSHC-ve në përgjithësi si dhe përfaqësimit të organizatave të shoqërisë civile më të vogla; dukshmërinë dhe disponueshmërinë për anëtarësi, perceptimi i Qeverisë për cilësinë e këtyre strukturave dhe mekanizmave, dhe perceptimi i OSHC-ve për këto struktura dhe mekanizma.
Këshilli është organ këshillues i Qeverisë së Republikës së Maqedonisë së Veriut i themeluar me qëllim të promovimit të bashkëpunimit dhe zhvillimit të dialogut me sektorin e shoqërisë civile në vend. Me 15 anëtarë të institucioneve publike dhe 16 përfaqësues të OSHC-ve, Këshilli ka nisur në mënyrë aktive diskutimet mbi çështjet që kanë të bëjnë me shoqërinë civile.
Përfaqësuesit e Shoqërisë Civile në Këshill zgjidhen në një procedurë të hapur dhe transparente që siguron përfaqësimin e një grupi, platforme ose OSHC-je dhe/ose ekspertizë të caktuar në një nga fushat e përcaktuara nga Vendimi për Themelimin e Këshillit.
Përfaqësuesit e Qeverisë në Këshill emërohen nga Qeveria nga institucione të ndryshme që synojnë të ofrojnë mundësi dialogu dhe konsultimi në fushën e zhvillimit të shoqërisë civile ndërmjet Qeverisë dhe shoqërisë civile.
(Përmbajtja dhe struktura si dhe modalitetet e kultivimit të saj me informacion për t’u diskutuar dhe rënë dakord me Këshillin)
Një mjedis i favorshëm ligjor për OSHC-të shkon përtej detyrimit të qeverive për të mos ndërhyrë në mënyrë arbitrare në aktivitetet e shoqërisë civile dhe kërkon legjislacion proaktiv dhe mbështetës. Për më tepër, është i lidhur ngushtë me nevojën e sigurisë ligjore ku përkufizimi dhe dispozitat e paqarta mund të (keq)përdoren nga qeveritë për të synuar OSHC-të. Përfshin një gamë të gjerë ligjesh që rregullojnë: krijimin, regjistrimin, financimin, taksimin dhe pjesëmarrjen në proceset e politikës dhe vendim-marrjes.
Në Republikën e Maqedonisë së Veriut, legjislacioni kombëtar për OSHC-të përfshin një grup gjithëpërfshirës dhe mjaft heterogjen të ligjeve, akteve nënligjore, rregullave të procedurës, vendimeve, si dhe akteve të ligjit të butë siç janë kodet. Kuadri normativ për OSHC-të, në përgjithësi është në përputhje me standardet ndërkombëtare, megjithatë ka çështje dhe sfida të caktuara që kanë ndikim negativ mbi mjedisin e shoqërisë civile.
Ligji për Shoqata dhe Fondacione
Si pjesë qendrore e legjislacionit, Ligji për Shoqata dhe Fondacione (LSHF) rregullon mënyrën, kushtet dhe procedurën për themelimin, regjistrimin dhe shuarjen e OSHC-ve, format e OSHC-ve, pasuritë në dispozicion, mbikëqyrjen, ndryshimet e statusit dhe statusin e organizatave me interes publik. LSHF, i miratuar në vitin 2010 me dy ndryshime të vogla në vitet 2011 dhe 2016, siguron kuadrin legjislativ për funksionimin e OSHC-ve në vend për mbi 10 vjet. Disa raporte dhe analiza, tregojnë nevojën për vlerësim dhe rishikim të thellë të LSHF. Çështjet kryesore janë listuar më poshtë.
Ligji për sistemin një sportel
Ky ligj dhe akti nënligjor përkatës rregullojnë mënyrën, procedurën dhe format e regjistrimit të krijimit dhe/ose ndryshimit ligjor në regjistrin e subjekteve të tjera juridike. Nga ana tjetër, Klasifikimi Nacional i Veprimtarive ofron listat e aktiviteteve, fitimprurëse dhe jofitimprurëse, që duhet t’i caktohen çdo organizate. Çështjet kryesore që duhet t’i nënshtrohen shqyrtimit të mëtejshëm në lidhje me këtë ligj dhe klasifikimin janë:
Ligji për lojëra të fatit dhe lojëra argëtuese
Edhe pse rregullon një fushë që nuk ndërlidhet, ky ligj është i rëndësishëm për OSHC-të pasi siguron që fondet e mbledhura nga lojërat e fatit dhe lojërat argëtuese të përdoren për të financuar: organizatat kombëtare të invalidëve, shoqatat e tyre, shoqatat për parandalimin e dhunës në familje dhe Kryqin e Kuq. Shuma që do të ndahet përbën 50% nga të gjitha fondet e siguruara, por ndërmjet 60 dhe 120 milionë MKD. Shpërndarja bëhet nga Qeveria në bazë të programit të propozuar nga MPPS. Zgjidhja e tillë legjislative kishte ngritur shqetësime nëse kjo është mënyra më e përshtatshme për ndarjen e fondeve. Shqetësimet kryesore të identifikuara janë:
Ligji për Organizatat e Invalidëve
Ligji për Organizatat e Invalidëve rregullon statusin, shërbimet specifike që ofrojnë organizatat e invalidëve dhe financimin e tyre. Ligji përmban disa dispozita statutore për Organizatat e Invalidëve si një nënformë specifike e OSHC-ve dhe përshkruan kriteret për marrjen e këtij statusi. Ligji përcakton gjithashtu kornizën për Organizatat Kombëtare të Invalidëve dhe financimin e tyre. Ekzistojnë disa shqetësime të shprehura në lidhje me funksionin dhe statusin e këtyre organizatave dhe nëse modeli aktual i përshtatet më së miri interesit të personave me aftësi të kufizuara. Një analizë më e thelluar e ligjit është e nevojshme të planifikohet në Strategjinë e ardhshme për bashkëpunim dhe zhvillim të shoqërisë civile.
Ligji për kontabilitetin e organizatave jofitimprurëse
Ky ligj dhe aktet e tij nënligjore krijojnë një sistem kontabël të veçantë për organizatat jofitimprurëse që ndryshojnë nga kontabiliteti për shoqëritë, në mënyrë që t’u përgjigjen nevojave specifike të OSHC-ve. Rregullon mënyrën dhe kërkesat për kontabilitetin e organizatave jofitimprurëse, llojet e librave të biznesit dhe përpunimin e të dhënave, rregullat për të ardhurat dhe shpenzimet, detyrimet për raportimin financiar, si dhe sanksionet për mosrespektimin. Një vlerësim i fundit identifikon boshllëqet e mëposhtme në lidhje me këtë ligj:
Ligji për donacione dhe sponsorime
Ky ligj rregullon kriteret dhe procedurën për stimulimin e donacioneve dhe sponsorimeve në çështjet e interesit publik përmes përjashtimeve tatimore. Ndonëse ligji është në fuqi për gati 15 vjet dhe është ndryshuar disa herë, sfidat kryesore në sigurimin e efektivitetit të tij mbeten të pazgjidhura. Ligji aktual nuk ofron stimulin e nevojshëm për rritjen e donacioneve dhe sponsorimeve në fushat e interesit publik. Çështjet e mëposhtme duhet të trajtohen me ndryshime legjislative:
Ligji për tatimin mbi korporatat
Në vitin 2018 u miratua një ndryshim i rëndësishëm në Ligjin për tatimin e korporatave për OSHC-të. Ai synonte të tejkalonte statusin e paqartë afatgjatë të subjekteve jofitimprurëse në lidhje me llogaritjen dhe pagesën e taksës që në thelb është e lidhur me fitimin. Aty thuhet qartë se OSHC-të nuk janë subjekt i këtij tatimi për të ardhurat e tyre të krijuara nga: tarifat e anëtarësimit, fondet, dhurimet, donacionet, grantet, dhuratat etj. Sidoqoftë, nëse OSHC-të gjenerojnë të ardhura nga aktiviteti ekonomik, ato janë të detyruara të paguajnë tatim korporativ në masën 1% nga të ardhurat totale nga aktiviteti ekonomik nëse të ardhurat janë më të larta se 1.000.000 denarë. Ky është një përmirësim i rëndësishëm që mundëson kryerjen e aktiviteteve ekonomike, megjithatë ndryshimet shtesë në LSHF në lidhje me parakushtet për kryerjen e aktiviteteve ekonomike dhe në ligj dhe aktet nënligjore për kontabilitetin e organizatave jofitimprurëse për dokumentimin dhe raportimin e të ardhurave të krijuara janë ende të nevojshme.
Ligji për tatim mbi të ardhura personale
Ky ligj rregullon përcaktimin e të ardhurave të tatueshme dhe detyrimin për pagimin e tatimit mbi të ardhurat personale. Ndryshimet e fundit të këtij ligji në masë të madhe qartësojnë dhe përmirësojnë kornizën legjislative relevante për OSHC-të për atë që konsiderohet të ardhura të tatueshme. Përjashtohen nga taksimi transaksionet në lidhje me transportin, akomodimin, ushqimin për eventet e organizuara nga OSHC-të me dokumentacion përkatës. Ligji i ri nga viti 2018 dhe ndryshimet e mëvonshme në përgjithësi iu përgjigjën nevojës dhe kërkesave të organizatave të shoqërisë civile për përjashtimin e transaksioneve të caktuara karakteristike për aktivitetet e OSHC-ve (shpenzimet e udhëtimit për trajnime, akomodim dhe freskim për seminare) nga detyrimi për të llogaritur dhe paguar tatimin mbi të ardhurat personale.
Ligji për tatimin mbi vlerën e shtuar
Detyrimi i OSHC-ve, si shitës ose blerës të mallrave dhe shërbimeve që i nënshtrohen TVSH-së, si dhe procedura e përjashtimit nga TVSH-ja. Çështja kryesore është zgjatja e procedurës së përjashtimit nga TVSH-ja që ndikon negativisht në zbatimin e projekteve nga OSHC-të kur ky përjashtim kërkohet nga donatori. Ligji nuk parashikon ndonjë lehtësim nga tatimi për organizatat me interes publik. Çështje kyçe mbetet zgjatja e procedurës së përjashtimit nga TVSH-ja, e cila ndikon negativisht në zbatimin e projekteve nga organizatat e shoqërisë civile kur kërkohet një përjashtim i tillë nga donatori.
Ligji për marrëdhëniet e punës
Ky është ligji qendror që rregullon të drejtat dhe detyrat e OSHC-ve, si punëdhënës ndaj punëmarrësit si dhe ndaj institucioneve shtetërore. Qasja e përgjithshme në përcaktimin e të drejtave dhe detyrimeve të punëdhënësit është e përshtatshme për sektorin e biznesit, megjithatë nuk i merr parasysh specifikat e OSHC-ve si të punësuar. Kjo mund të adresohet përmes një marrëveshjeje kolektive, megjithatë në mungesë të një dokumenti të tillë, Ligji mbetet dokumenti kryesor që rregullon punësimin. Procesi i vazhdueshëm (në fazën fillestare) i hartimit të Ligjit të ri për marrëdhëniet e punës është një mundësi për përmirësimin e kuadrit rregullator. Duhet të merret parasysh ndryshimi i kritereve për nënshkrimin e marrëveshjeve kolektive për t’iu përshtatur më mirë specifikave të sektorit të OSHC-ve.
Ligji për sigurinë dhe shëndetin gjatë punës
Ky ligj përcakton standardet dhe detyrimet ndaj të gjithë punëdhënësve (përfshirë OSHC-të) në lidhje me kërkesat për siguri dhe shëndet gjatë punës. Kërkesat janë të detyrueshme dhe mosrespektimi i tyre mund të rezultojë me gjoba. Megjithatë, është e dukshme që standardet janë vendosur për t’iu përshtatur sektorit të biznesit. Për OSHC-të përmbushja e kërkesave të tilla si planet e sigurisë, dokumentet dhe pajisjet mund të jenë të kushtueshme dhe të reflektojnë negativisht në vendimin për punësim kundrejt përdorimit të shërbimeve kontraktuale.
Ligji për punë vullnetare
Qëllimi i këtij ligji ishte inkurajimi i vullnetarizmit dhe sigurimi i një kornize të qartë dhe të parashikueshme që do të sigurojë respektimin e të drejtave të vullnetarit. Përkufizon vullnetarizmin, e dallon atë nga llojet e tjera të punës pa pagesë (praktikën) dhe rregullon kushtet, mënyrën, të drejtat dhe detyrat dhe dokumentacionin e punës vullnetare.
Ligji për punësim dhe sigurim në rast të papunësisë
Ky ligj po ndikon në OSHC-të për shkak të një dispozite (neni 77) që rregullon kriteret sipas të cilave e drejta për kompensim monetar në rast papunësie do të ndërpritet nëse, ndër të tjera, përfituesi është themeluesi i “shoqatës, ndërmarrjes ose subjekti tjetër juridik” (përfshirë OSHC-të).
Ligje të tjera përkatëse
Ka ligje të tjera që lidhen me kuadrin normativ, institucional dhe financiar, të cilët janë në një masë më të vogël të rëndësishëm për mjedisin mundësues në të cilin veprojnë OSHC-të. Këto janë:
Ligji për tubimet publike
Ky ligj rregullon mënyrën e realizimit të së drejtës së garantuar me kushtetutë për të protestuar. Meqenëse OSHC-të shpesh përdorin protestat publike si një mjet për ngritjen e zërit dhe shqetësimeve mbi politika të caktuara, si dhe në qëllime të tjera të avokimit, legjislacioni i favorshëm është thelbësor që OSHC-të të gëzojnë, pa ndërhyrje të panevojshme, lirinë e tubimit. Ligji përcakton kuptimin e termit tubim publik dhe e veçon atë nga tubimet e tjera që nuk kanë të bëjnë me shprehjen e mendimit ose protestën.
Bazuar në vlerësimet e mëparshme, çështjet kryesore që lidhen me këtë ligj dhe që ndikojnë në OSHC-të janë si më poshtë:
Ligji për qasje të lirë në informacione me karakter publik
Qasja në informacion është një parakusht kryesor për përfshirje më të madhe të OSHC-ve në proceset e hartimit të politikave. Ligji i ri për qasjen e lirë në informacione me karakter publik u miratua në vitin 2019 dhe parashikon disa risi që pritet të përmirësojnë qasjen në informacion. Bazohet në parimet e hapjes maksimale, detyrimit proaktiv për publikimin e të dhënave, numrit të kufizuar të kufizimeve dhe procedurave për lehtësimin e qasjes në informacion. Me qëllim përmirësimin e zbatimit, ligji i ri e transformoi institucionin rregullator Komision në një Agjenci me autoritet për të sanksionuar dhe gjobitur autoritetet përgjegjëse që nuk respektojnë ligjin.
Ligji për referendumin dhe mjetet e tjera të demokracisë së drejtpërdrejtë
Ky ligj përcakton procedurën për fillimin, administrimin dhe shpalljen e referendumit (kombëtar ose lokal), nismës qytetare dhe tubime në qytete. Megjithëse nuk përdoren shumë nga OSHC-të, ato mbeten një mjet i rëndësishëm për të ndikuar në politikat dhe vendimet dhe janë themelore për demokracinë. Ka pasur disa raste në periudhën e kaluar ku referendumet lokale u iniciuan nga OSHC-të.
Përvoja nga referendumet lokale kishte treguar disa probleme me të cilat OSHC-të përballen kur përpiqen të iniciojnë referendum për një çështje të caktuar me rëndësi publike:
Ligji për lobim
Ligji i ri për lobimin është miratuar në qershor 2021. Ligji i ri përmban dispozitë që thotë se një iniciativë civile e inicuar me ligj, si dhe komunikim ndërmjet OSHC-ve dhe fondacioneve të regjistruara në LAF dhe përfaqësuesve, domethënë organet e pushtetit ekzekutiv dhe legjislativ dhe organet e vetëqeverisjes lokale, nuk trajtohen si lobim.
Rregullorja për punën e Qeverisë
Rregullorja për punën e Qeverisë përcakton detyrimin e ministrive të publikojnë projektligjet në faqen e tyre në internet dhe në ENER për konsultim (neni 68-a). Afati prej 20 ditësh pas publikimit për palët e interesuara (përfshirë OSHC-të) për të dhënë mendime, komente dhe rekomandime është dukshëm më i shkurtër në krahasim me vendet e tjera të rajonit (për shembull një periudhë konsultimi prej 30 ditësh në Kroaci). Ministria në raportin e vlerësimit të ndikimit rregullator rendit komentet e pranuara dhe nëse ato nuk pranohen jep një justifikim të duhur për këtë. Nuk ka asnjë detyrim për publikimin e projektligjeve që duhet të miratohen në procedurë urgjente.
Kodi i praktikave të mira për pjesëmarrjen e shoqërisë civile në procesin e hartimit të politikave
Kodi nuk është ligj në vetvete, por listë rekomandimesh jo të detyrueshme të lëshuara nga qeveria për administratën publike për përfshirjen dhe pjesëmarrjen e shoqërisë civile në procesin e hartimit të politikave. Kodi përcakton fushën e bashkëpunimit, llojet dhe fazat e bashkëpunimit (informacion, konsultim, dialog, partneritet), dhe instrumentet (p.sh. Faqja e internetit ENER, ngjarjet publike etj.). Kodi përcakton Njësinë për Bashkëpunim me OSHC-të brenda Sekretariatit të Përgjithshëm të Qeverisë si pikë qendrore midis OSHC-ve dhe administratës publike.
Udhëzimet RIA
Udhëzimet dhe Metodologjia janë akte nënligjore të Rregullores së Qeverisë për Procedurën të cilat udhëheqin procesin e vlerësimit të ndikimit rregullator. Ngjashëm me Kodin e praktikave të mira për pjesëmarrjen e shoqërisë civile në proceset e hartimit të politikave, ato lëshohen në formën e ligjit të butë. Rregullojnë procesin e vlerësimit të ndikimit rregullator të legjislacionit të propozuar. Një nga elementet kryesore të RIA është procesi i konsultimit me palët e interesuara (përfshirë OSHC-të) ku ofrohen disa udhëzime për procesin e konsultimit. Megjithatë, formulimi i dispozitave dhe forma e konsultimit që do të përdoret është në diskrecionin e ministrive dhe organeve të tjera. Në praktikë, nuk është e pazakontë të shihen qasje të çrregullta dhe të ndryshme për zbatimin e procesit të RIA ndërmjet ministrive të ndryshme, por ndonjëherë edhe brenda së njëjtës ministri për nisma të ndryshme ligjore.
Ligji për pjesëmarrjen e të rinjve dhe politikat e të rinjve
Ky ligj u miratua në janar 2021 dhe synon të rregullojë format e organizatave rinore dhe pjesëmarrjen e të rinjve në proceset vendimmarrëse përkatëse për ta. Ai përcakton kriteret për atë që mund të konsiderohet një organizatë rinore si dhe rolin dhe funksionin e organizatave kombëtare ombrellë rinore dhe asamblesë kombëtare rinore. Ligji parashikon gjithashtu ngritjen e një organi këshillimor kombëtar mbi politikat rinore si dhe konfirmimin ligjor të këshillave lokale rinore. Aktet nënligjore për zbatimin e tij duhet të miratohen dhe ligji nuk është ende plotësisht funksional.
Ligje të tjera përkatëse për pjesëmarrje
Përfshirja e OSHC-ve në procesin e hartimit të politikave në fusha të caktuara është subjekt i rregullimit të ligjeve specifike. Megjithëse zhvillimi i OSHC-ve nuk është në fokusin e këtyre ligjeve, zgjidhjet legjislative të ofruara, mund të kenë ndikim të rëndësishëm në potencialin e ndonjë OSHC-je për të qenë pjesëmarrëse aktive në proceset e politikave dhe vendimmarrjes.
Përveç ligjeve të lartpërmendura, ekzistojnë ligje të tjera në lidhje me përfshirjen e OSHC-ve në proceset e politikave dhe vendimmarrjes, të cilat në një masë më të vogël janë të rëndësishme për një mjedis mundësues për OSHC-të. Këto janë:
Ligji për koncesione dhe partneritet publik privat
Ky ligj rregullon ndër të tjera kontratat për krijimin e partneritetit publik privat si dhe çështje të tjera të rëndësishme që kanë të bëjnë me partneritetin publik privat. Përcakton rregullat e përgjithshme bazë për krijimin e partneriteteve publike-private ku delegimi i shërbimeve publike tek njësitë private (përfshirë OSHC-të) është i mundur. Ligji nuk i kufizon partnerët privatë në subjektet afariste dhe në teori një OSHC e regjistruar mund të jetë pjesë e një marrëveshjeje të tillë.
Ligji për mbrojtjen sociale
Ligji i vitit 2019 për mbrojtjen sociale mundëson kontraktimin e jashtëm të shërbimeve të mbrojtjes sociale tek shoqatat (jo fondacionet) dhe autorizimin e tyre si ofrues të shërbimeve sociale. Kontraktimi mund të bëhet në nivel qendror, nga MPPS-ja dhe në nivel lokal, nga komunat. Llojet e shërbimeve që mund të kryhen nga OSHC-të përfshijnë: shërbimet sociale në shtëpi (kujdesi dhe asistentët personalë), shërbimet sociale në komunitet (kujdesi ditor, risocializimi etj.), kujdesi shtesë familjar, informimi dhe referimi, ndihma dhe këshillimi nga ekspertë. Ndërsa disa nga shërbimet mund të kryhen vetëm në bazë të licencimit, në disa raste specifike (për shembull qendrat e strehimit) OSHC-të duhet të gjejnë një institucion të veçantë.
Ligji për ndihmë juridike falas
Ky ligj lejon OSHC-të të marrin autorizim për të ofruar ndihmë ligjore parësore (informacion ligjor, këshilla, referim, mbushje formularësh dhe shërbime të tjera) për njerëzit e varfër. Ai përcakton kriteret për autorizimin, llojet e shërbimeve që mund të ofrohen, financimin dhe mbikëqyrjen. Për ofrimin e shërbimeve, OSHC-të mund të kërkojnë rimbursim pas përmbushjes së kritereve të kërkuara ose të aplikojnë për mbështetje granti. Ministria e Drejtësisë publikon thirrje publike për mbështetje të projekteve në lidhje me ndihmën ligjore dhe qasjen në drejtësi një herë në vit.
Ligje të tjera përkatëse me ofrimin e shërbimeve nga OSHC-të
Ekzistojnë disa ligje të tjera në lidhje me OSHC-të, si ofrues të shërbimeve publike që janë në një masë më të vogël të rëndësishme për një mjedis mundësues për OSHC-të. Këto janë:
Një nga parakushtet për garantimin e demokracisë është të sigurohet pjesëmarrja e qytetarëve dhe shoqërisë civile në përgjithësi në vendim-marrjen politike. Këshilli për Bashkëpunim ndërmjet Qeverisë dhe Shoqërisë Civile (në vijim Këshilli) përfaqëson në vetvete nivelin më të lartë të pjesëmarrjes së OSHC-ve – një partneritet midis Qeverisë dhe OSHC-ve. Rrjedhimisht, Këshilli krijon mundësinë për procese gjithëpërfshirëse të hartimit të politikave dhe politikave të synuara për zhvillimin e shoqërisë civile, duke demonstruar angazhimin e Qeverive ndaj OSHC-ve dhe dialogun e hapur midis dy sektorëve.
BE-ja përmes Udhëzimeve të BE-së për Mbështetjen e Shoqërisë Civile në vendet e zgjerimit 2014-2020 rishikon cilësinë e organeve të bashkëpunimit ndërmjet Qeverisë dhe OSHC-ve në drejtim të: përfaqësimit të OSHC-ve në përgjithësi si dhe përfaqësimit të organizatave të shoqërisë civile më të vogla; dukshmërinë dhe disponueshmërinë për anëtarësi, perceptimi i Qeverisë për cilësinë e këtyre strukturave dhe mekanizmave, dhe perceptimi i OSHC-ve për këto struktura dhe mekanizma.
Këshilli është organ këshillues i Qeverisë së Republikës së Maqedonisë së Veriut i themeluar me qëllim të promovimit të bashkëpunimit dhe zhvillimit të dialogut me sektorin e shoqërisë civile në vend. Me 15 anëtarë të institucioneve publike dhe 16 përfaqësues të OSHC-ve, Këshilli ka nisur në mënyrë aktive diskutimet mbi çështjet që kanë të bëjnë me shoqërinë civile.
Përfaqësuesit e Shoqërisë Civile në Këshill zgjidhen në një procedurë të hapur dhe transparente që siguron përfaqësimin e një grupi, platforme ose OSHC-je dhe/ose ekspertizë të caktuar në një nga fushat e përcaktuara nga Vendimi për Themelimin e Këshillit.
Përfaqësuesit e Qeverisë në Këshill emërohen nga Qeveria nga institucione të ndryshme që synojnë të ofrojnë mundësi dialogu dhe konsultimi në fushën e zhvillimit të shoqërisë civile ndërmjet Qeverisë dhe shoqërisë civile.
(Përmbajtja dhe struktura si dhe modalitetet e kultivimit të saj me informacion për t’u diskutuar dhe rënë dakord me Këshillin)